Ankara Rüzgâr Tüneli (ART) düşük ses altı hızlarda çalışan, kapalı devre, yatay döngülü, atmosferik ve kapalı test odasına sahip bir rüzgâr tünelidir. Test odası genişliği 3.05 m, yüksekliği 2.44 m ve uzunluğu 6.10 metredir. Tünel döngüsü betonarme olup test odası ahşaptır. Test odası içinde 80 m/s (288 km/saat) üzerinde hıza ulaşılabilmektedir. Tünelin sahip olduğu eksenel türbülans seviyesi %0.15, toplam türbülans seviyesi %0.62’dir. Tünelde uçak, helikopter, insansız hava aracı, mühimmat, paraşüt gibi hava taşıtları ile otomobil, kamyon, otobüs ve motosiklet gibi kara taşıtlarının aerodinamik özelliklerinin incelenmesi, siren, radar, anten ve paratoner gibi cisimlerin hava ile etkileşimlerinin belirlenmesi ve fırtına ortamında dayanımlarının incelenmesi gibi farklı özelliklerde pek çok test gerçekleştirilebilmektedir. Ankara Rüzgâr Tüneli’nin yapımına 1941 yılında karar verilmiştir. Tünelin inşaatına 1946 yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından başlanmış, 1949 yılında motor aksamları tünele monte edilmiş ve 1950 yılında tünel kısmen işler duruma getirilmiştir. 1993 yılına kadar atıl durumda kalan ART bu yıldan sonra TÜBİTAK SAGE’nin kullanımına verilmiştir. Aynı yıl ART’nin tekrar çalıştırılması amacıyla pervane, motor ve elektrik donanımları gözden geçirilmiş ve 1996 yılında tünel tekrar çalışır duruma getirilmiştir. Bu kapsamda tünelin 1993 yılından bugüne düzenli olarak bakım ve onarım faaliyetleri yürütülmekte ve günümüz teknolojik ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla yeteneklerinin artırılmasına yönelik çalışmalar gerçekleştirilmektedir. 1996 yılından itibaren aktif bir şekilde faaliyet göstermeye başlayan Ankara Rüzgâr Tüneli 2000 yılında dünyadaki önemli düşük ses altı rüzgâr tünellerinin oluşturduğu bir grup olan Ses Altı Aerodinamik Test Topluluğu (SATA) grubuna üye olmaya hak kazanmıştır.
ART’de deneyi yapılacak cismin kendisi veya ölçekli modeli test odasına monte edilmekte, istenen hızda rüzgâr verilmekte, model istenen açıya getirilerek dış balans veya iç balans sistemleri yardımıyla modele etkiyen aerodinamik kuvvetler ölçülmekte ve akımın incelenmesi için çeşitli tekniklerle akım görüntüleme testleri gerçekleştirilebilmektedir. Günümüze kadar ART Savunma Sanayii şirketleri olan TÜBİTAK SAGE, TUSAŞ, ROKETSAN ve ASELSAN başta olmak üzere üniversiteler ve sivil sektör firmaları tarafından aktif olarak kullanılmıştır.

Yetenekler

  • Yük Ölçüm Testleri

        ◦ Dış balans sistemi
        ◦ İç balans sistemi (22 mm, 35 mm  and 44 mm çapa sahip)
        ◦ Dış balans sistemine entegre ve tutucu kol tipi iç balanslar ile uyumlu çalışan Model Hareketlendirme Sistemi (MHS)

  • Yapısal Dayanım Testleri
  • Akış Ölçümü Testleri

        ◦ 64 kanallı Basınçölçer ile Yüzey Basıncı Ölçümü
        ◦ Sabit Sıcak Tel Anemometresi 

  • Akış Görüntüleme Testleri

        ◦ Basınca Duyarlı Boya Sistemi 

        ◦ İplikçik, Duman ve Yağ Akım Görüntüleme Testleri

ART’de bulunan 0.025˚ yüksek pozisyonlama hassasiyetine sahip model hareketlendirme sistemi sayesinde -20º ile +50º hücum açısı aralığında ve -30˚ ile +30˚ yana kayma açısı aralığında hızlı ve hassas bir şekilde aerodinamik kuvvet ve moment ölçümü yapılması mümkün olmaktadır. Türkiye’de basınca duyarlı boya sistemine sahip tek rüzgâr tüneli olma özelliğini gösteren ART’de bu yöntem sayesinde basınç ölçümünde geleneksel metotlarda ortaya çıkan problemler yok edilerek akışı bozmadan basınç ölçümünün yapılabilmesi mümkün hale gelmiştir. Ayrıca CTA sıcak tel anemometresi sisteminde bulunan 3 eksenli sıcak tel probu kullanılarak tünelde türbülans ölçümü hassas bir şekilde gerçekleştirilebilmektedir.